Nettbutikk på 30 dager

Nettbutikk på 30 dager

June 11, 2020 0 By lasselunden

God dag, og velkommen til en ny post på denne bloggen. Dette innlegget kommer til å handle om hvordan jeg og min medstudent, Fredrik Fjellhaugen, opprettet en nettbutikk m.m. på 30 dager. Etter corona utbruddet ble det bestemt av Høyskolen at de to siste delene av valgemnet, E-varehandel og digital markedsføring, skulle slåes sammen til en eksmaen. Denne eksamen går ut på å finne et produkt vi vil selge, opprette nettbutikk for dette produktet eller tjenesten, bruke Google Analytics til å analysere datatrafikken, samt ta kurs i Google og Facebook. 

Eksamen var på et nivå av det jeg har vært borti før, og har vært ekstremt utfordrende, men samtidig spennende, lærerikt og ikke minst relevant for når jeg skal ut i jobb. 

Mange har valgt å virkelig satse på nettbutikken, ved å selge fysisk av produktene som de har kommet på. Vi har ikke valgt å gå såpass langt inn, foreløpig. Om responsen og interessen er bra før og etter innleveringen, er det å satse mer på det absolutt noe vi kan vurdere. Våres ide ble derfor å legge ut produkter som om de var for salg. Derfor om vi velger å satse mer på den i etterkant, er alt klart for oss. Jeg skal nå ta dere gjennom de ulike fasene vi har møtt ved å opprette en nettbutikk. 

Fase 1 – Planlegging

Første delen av å opprette en nettbutikk handlet om å finne ut hva man ville markedsføre. Det ble gjort mye brainstorming, og til slutt havnet på retro fotballdrakter. Både jeg og Fredrik er begge store ildsjeler i fotball-faget, så interessen står det ikke noe på. Det er også mye mer motiverende når man har interessen for det. Vi kom frem til at bransjen vi ville sikte oss mot er innen handelsbransjen som en klassisk netthandelsaktør og sport. Navnet ble satt fordi vi ønsket at først og fremst skulle ha et norsk navn, og ved å inkludere «Din» så føles det mer tilknyttet til kundene våres. 

OKR

Noe av det første vi lærte i denne delen av emnet, var OKR. Det er en forkortelse for Objective and Key Results, som betyr at vi setter oss en ambisjon (Objective), og hva vi må oppnå for å nå ambisjonen (Key Results). Denne metoden er svært populær hos de fleste bedrifter, og blir benyttet av blant annet Google. Når vi setter våres OKR, er det viktig at vi setter oss høye ambisjoner, men samtidig realistiske. De skal være oppnåelig, og skal kreve sitt harde arbeid. Om man har nådd sine ambisjoner og mål, har man satt de for lavt. OKR´en for Din Retro Drakt ser slik ut: 

Objective: Lansere en attraktiv og enkel brukervennlig nettside, og oppnå kompetanse om hvordan drive en suksessrik nettside. Nå kunden med lette tilgjengelig produkter og god markedsføring. Vi ønsker at nettsidens design og stil skal matche produktet. 

KR1: Finne et produkt og lansere en nettside. 
KR2: Oppnå minst 500 besøkende kunder innen innlevering. 
KR3: 
Oppnå minst 50 abonnenter på nyhetsbrev. 
KR4: 
Få minst 250 følgere på tvers av sosiale plattformer.  

Målene kan endres underveis i prosessen. 

Fase 2 – Gjennomføring

Når vi skulle velge plattform for nettbutikken, gikk vi for Shopify. Det valget er vi veldig glade for, fordi det er bredt utvalg av ulike temaer og er enkel å bruke. Etter mange forsøk på utseende på nettbutikken landet vi endelig på. Vi ønsker at nettbutikkens utseende skal være enkel og stilfull, i likhet med retrodraktene. Med Shoify får man blant annet også en kortfattet oversikt over kundene som har signert for nyhetsbrev, kundetrafikken og hvilke kanaler de kommer fra. 

Alle retrodraktene er selvdesignet, som vi i ettertid har satt på klassisk og retro klubblogo. Vi er blitt inspirert av flere forskjellige retrodrakter knyttet til hver klubb over sin æra. Vi har valgt å kategorisere draktene inn i hvilket land de er fra. Vi tilbyr drakter fra totalt 4 land; England, Italia, Spania og Tyskland. 

Fase 3 – Markedsføring

For en nylig nyopprettet nettbutikk er det viktig å få en god start med markedsføringen for å bli synlig. Valg av kanaler og metoder kan være avgjørende for om kunder legger merke til deg eller ikke. Vi har valgt å satse på en målgruppe bestående av menn og kvinner mellom 20-30 år. Vi har derfor sett på hvilke markedsføringskanaler som er mest brukt av denne målgruppen:

Sosiale medier 

Vi har valgt å markedsføre oss på de to plattformene med mest brukere, og hvor det høyest sannsynlig å treffe målgruppen våres. Plattformene vi satser på er Instagram og Facebook. Med tanke på at det er flere tusen brukere på disse plattformene hver dag, så vi også muligheten for at det er enklere å bli delt og spredt av kunder til andre potensielle kunder. På disse plattformene poster vi nyheter, bilder av produkter og annen relevans informasjon. 

E-postmarkedsføring

På e-post vil kundene våres få varslinger hver gang noe nytt skjer. De vil motta et velkomstbrev når de signerer for nyhetsbrev, allerede signerte kunder fikk en mail om at vi hadde lansert og etterhvert som draktene vil publiseres vil de få beskjed om det også. Om vi hadde valgt å selge fysiske produkter, hadde vi etterhvert sendt e-poster om tilbud og lignende. E-postene som sendes ut, gjøres via Mailchimp, og vi har opprettet en egen mail som heter dinretrodrakt@gmail.com

Et resultat av vår markedsføring er at vi mottok vi en spennende mail på våres e-post fra Bringe & Bognøy Marketing, som syns konseptet våres var ganske kult. En journalist fra Drammens Tidende tok også kontakt. 

Veien videre

Som tidligere nevnt blir nettbutikken opprettet i form av eksamen, og vi kommer ikke til å selge fysiske produkter, men publisere som om de var til salgs. Om vi ser at responsen etter innleveringsdato er bra, er det noe vi absolutt vil vurdere om vi skal fortsette å satse mer på nettbutikken og Din Retro Drakt. Vi har allerede vekket interesse hos et marketingfirma og en journalist, som begge likte konseptet. Vi lanserte i begynnelsen av juni, vi har satt oss noen mål om vekst og fremtiden til Din Retro Drakt om det skal være aktuelt. Vi ønsker å ha en kontinuerlig kommunikasjon med kundene våres som oppleves som personlig og tilpasset. Vi ønsker å kommunisere via våre sosiale plattformer som Instagram, Facebook og e-post. Etterhvert vil vi også sette opp ulike kurs og eventer, som kunder kan delta på. På disse sosiale sammenkomstene ønsker vi å tillære kundene mer om oss og knytte sterkere bånd. Til slutt ønkser vi også å sette opp en fysisk butikk. Vi er klar over at nettbutikker tar mer og mer over, men vi er likevel overbevist om at de fysiske butikkene ikke vil dø ut av den årsak. Vi håper at en eventuell butikk vil være et symbol og møtepunkt for kundene våres i fremtiden.

Håper du likte dette innlegget, og muligens ble inspirert! Det er ikke vanskelig å opprette en nettbutikk om man virkelig er dedikert og motivert for det. Lag et konsept du interesserer deg for, det gjør veien videre mer spennende. 

Ta en titt på våres nettbutikk ved å klikke på linken – https://din-retro-drakt.myshopify.com
Huks å meld deg på vårt nyhetsbrev! 

Besøk også våre sosiale medier kontoer
Instagram – https://www.instagram.com/dinretrodrakt/?hl=nb 
Facebook – https://www.facebook.com/Din-Retro-Drakt-101619028226846