Organisk og betalt søk

Organisk og betalt søk

June 9, 2020 0 By lasselunden

Om du gjør et søk på Google, vil du få opp millioner av resultater. Resultatene er både av det vi kaller for organisk og betalte søk. De øverste resultatene en får etter å ha søkt, er fra bedrifter som har betalt for en bedre plassering. Etter de, kommer de organiske søkeresultatene, rangert av Google, fra de som dekker dine behov mest. 

Organisk søk

Organiske søkeresultater er en resultatsopplisting fra søkemotorer. Søkeresultatene blir rangert i en rekkefølge, slik at det øverste resultatet er det resultatet Google mener er best for kunden og hans eller hennes søkeord. 

En veldig viktig del i våres kjøpsprosess er å evaluere og sammenligne alternativene. Organiske søk har på mange måter gjort dette steget til et lettere steg i prosessen. Isteden for å dra til en fysisk butikk først, så tar brukere mer og mer i bruk søk i Google. Brukere i dag undersøker markedet før de tar en avgjørelse om å kjøpe produktet eller tjenesten. For bedriftenes skyld er det viktig å være frempå søkeoptimaliseringen og henge med i konkurransen på nett. 

Betalt søk

Med betalt søk derimot, betaler bedriften for annonsering i søkemotorer, som for eksempel Google. Bedriften betaler kun for de klikkene den får, altså CPC eller PPC, som betyr pay per clicks. Bedriften betaler altså da kun for de som viser interesse og kjøper enten produktet eller tjenesten. Søkeresultatene av betalt søk vises helt øverst i resultatsopplistingen og er merket med Annonse.

I bildet nedenfor er det illustrert et eksempel ved søk av Nike sneakers herre. Da får man opp øverst et betalt søk, og de to under er organisk søk. 

Så kort oppsummert, forskjellen mellom organisk og betalt søk er at betalte søk er det som kommer først i resultatsopplistingen og er betalte annonser gjennom Google Ads. De er lette å se da de er merket med Annonse. Organisk søk er søkeresultatene som kommer etter disse annonsene, og er rangert etter relevansen fra det du søker på. 

Hvordan bruker digitale markedsførere disse elementene?

Verden i dag blir mer teknologi – og databasert, kundene bruker enormt mye mer tid på internett. Det gjør det lettere å markedsføre produkter og tjenester. Som digital markedsfører er den mest effektive måten å treffe sin målgruppe ved å benytte seg av verktøyene Google Analytics, Facebook og søkeoptimalisering. 

En digital markedsfører vil dra nytte av både organisk og betalt søk ved å bruke begge elementene sammen. Det vil gi store fordeler, som for eksempel at de når ut til større antall potensielle nye kunder, og merkevaren av produktet eller tjenesten vil synes enda mer. Det vil ikke kun være effektivt, men det vil også gi et bredere perspektiv av kundeinnsiktet og datainnsamling. Dette er svært nyttig for videre arbeid. 

Kilder