Inbound markedsføring

Inbound markedsføring

June 7, 2020 0 By lasselunden

Du har kanskje hørt om flere ulike begreper innenfor markedsføringsfaget som du ikke alltid vet hva betyr eller innebærer. Som for eksempel inbound markedsføring, som dette innlegget vil handle om. Jeg vil også gå gjennom hvordan inbound skiller seg fra outbound markedsføring. 

Inbound markedsføring handler om å markedsføre sin vare gjennom blant annet blogg, e-bøker, SEO og SoMe. Med inbound handler det om å skape et godt og relevant innhold slik at kunden selv oppsøker bedriftens nettside eller fysiske butikk, og ønsker å kjøpe. For å få til dette må en lage seg en personas, altså finne ut hvem idealkunden er, hvor de finnes og hva de liker/ikke liker. Basert på disse faktorene kan du som bedrift tilby kunden din et personalisert innhold. 

Inbound markedsføring vokser fort over hele verden. Markedsføringsmetoden vokser fort på grunn av at den løser mange utfordringer bedrifter sitter med i dag, som for eksempel: 

  1. Det er enklere å måle effekten av markedsføringen
  2. Bedriften genererer flere og du ender opp med mer kvalifiserte leads
  3. Hindrer cold calling, det vil si at du ringer rett til leads som er informert og interessert. 

Inbound markedsføring hjelper ledelsen i bedriften med å tilpasse strategien til kundens endrede behov på en rask og effektiv måte. Inboundgroup.com har ramset opp 4 steg for hvordan få kundene til å kjøpe mer, bli lojale og gi gode kundeomtalelser til andre. 

Steg 1)handler om å tiltrekke fremmede databrukere. Men her ser man ikke etter hvem som helst. Tidligere nevnte jeg at en må lage seg en personas, eller designe idealkunden. Den type kunder er man ute etter å tiltrekke seg. Hvor finner man disse idealkundene? Oftest på internett ved søk på Google (SEO) eller via Sosiale medier. Steg 2)handler om å konvertere kundene til aktuelle leads. En leads defineres som besøkende som viser interesse for deg og det bedriften tilbyr. Det gjør man for eksempel ved å lese en blogg. Bloggen eller andre faktorer som fanger interessene bør inneholde såpass høy kvalitet, slik at kunden er villig til å gi noe tilbake. Det beste man kan få tilbake fra kunden i inbound markedsføring er kontaktinformasjon. Den kan bli brukt til mer direkte og personlig kontakt med kunden, som for eksempel e-post markedsføring. For å sikre konverteringen bør innlegget kunden leser inneholde en CTA, altså en call to action. CTA oppfordrer kunden til å trykke på linken og gjøre en handling. En typisk handling kan være å ta en test. Når kunden trykker på linken, havner man på en landingsside, hvor kunden kan legge inn kontaktinformasjon. Steg 3)handler om å selge. Nå har du funnet idealkunden og konvertert han eller hun til leads. Leads må bearbeides, gjerne vi e-post som tilbyr noe som passer inn i kundens kjøpsprosess. Etterhvert kan du begynne å sette opp automatiske e-poster med tilpassede innhold. Dette vil etterhvert øke salg, og ved hjelp av inbound markedsføring vil selve markedsføringen bli en viktig del av salgsdelen. Steg 4)handler om å begeistre. Å skape en god opplevelse for kundene er en essensiell del av strategien. Kundene i dag har skyhøye forventninger og krav, derfor er det mega viktig at bedriften engasjerer og begeistrer seg for kundeforholdet. Det hjelper til med å skape tillitt hos hverandre og mersalg. 

Inbound vs. Outbound

Inbound har en motsetning, noe som heter outbound markedsføring. Forskjellen mellom disse to er at outbound markedsføring ikke er designet slik for å dekke kundens behov. Denne markedsføringen brukes mest hos de tradisjonelle kanalene, som TV, radio og aviser. Disse kanalene blir brukt i outbound for å sikre oppmerksomheten. I Inbound er det bedriften som tar initiativ og jobber for å få nye kunder og leads, men i outbound er det et selger-fokus markedsføring. 

Slik som verden utvikler seg og det blir mer og mer databaserte hendelser, er det ingen tvil om at inbound markedsføring er det bedriftene bør benytte seg av. Inbound er i tillegg mer kundevennlig og effektiv måte å kommunisere med kundene på. 

Håper dere likte innlegget, og at dere fikk en større forståelse for hva både inbound – og outbound markedsføring er. Hvis ikke, ta en titt på kildene jeg brukte. Hvilke av de to tror du det lønner seg å bruke fremover? Kommenter under. Vi blogges! 

Kilder: