Nå er det Growth Hacking som gjelder!

Nå er det Growth Hacking som gjelder!

June 6, 2020 0 By lasselunden

Growth Hack er en strukturert tilnærming til å finne smartere og mer effektive måter å vokse på. Det vil si at Growth Hacking brukes til å finne nye måter å vokse på, samt forhindre tap av kunder. Tidligere har man drevet kunden rett inn i produktet eller tjenesten, men med Growth Hacking ønsker en å følge kunden hele veien, og se dens muligheter der. Dette åpner store muligheter for å tenke markedsføring på. For eksempel Netflix og Google gjør flere tusen eksperimenter og Growth Hacks i året. 

Det som definerer Growth Hacking er eksperimentering, testing og analysering. Growth Hacking er et flott verktøy for å øke arbeidstempoet og databruken. Dette blir sett på som en løsning for nyopprettede bedrifter, og flere ser på det som markedsføringen for fremtiden. Growth Hacking utvikler altså markedsføringsfaget til mer data – og nettverksbasert. Tilgangen vi har til kunder og målgrupper er nærmest ubegrenset gjennom telenett, kabel og fiber og andre store nettverks – og kommunikasjonsplattformer. Mulighetene for vekst er større ved bruk av Growth Hack, og denne metodikken er ment for at markedsførere skal kunne tenke utenfor den tradisjonelle markedsførings-boksen. 

I Norge finnes det få eksempler på bedrifter som har tatt seg til nytte av Growth Hack-metoden, unntaket er Kahoot. Kahoot vokser fort, da Quiz ikke er noe man driver på alene og en kan bli til flere på kort sikt. Growth Hacking er enda ukjent på norsk jord, men jeg tror at vi kan forvente oss mer av denne typen markedsføring fremover.  

Om du enda ikke helt skjønte Growth Hack, eller vil lære mer – kan du ta en titt på videoen eller klikke på linkene under. 

Kilder: