LinkedIn – Jobbmarkedets fremste sosiale plattform

LinkedIn – Jobbmarkedets fremste sosiale plattform

April 26, 2020 0 By lasselunden

Både du og jeg trodde vi hadde sett det siste av lasselunden.no basert på siste innlegget, men der tok vi begge feil. Vi er nå kommet i fase 3 av dette semesteret, som skal handle om digital markedsføring.Dette innlegget er et sammendrag av hva våres gjesteforeleser fra den første digitale forelesningen, Julie Foss, pratet om; Hvordan kapre drømmejobben ved bruk av LinkedIn. 

For å bli attraktiv for fremtidige og potensielle arbeidsgivere, deler Julie den prosessen i 4 deler. 

  1. Optimalisere profilen din med all jobberfaring, skolegang og informasjon om deg. 
  2. Bygge et nettverk med mange forbindelser som man kan komme i kontakt med. 
  3. Produsere og publisere masse innhold slik at du gjør deg selv synlig. 
  4. Direkte kontakt med de du ønsker å komme i kontakt med. Her handler det om å ta initiativ og tørre!

En god LinkedIn profil

En ting som er viktig å huske på er at førsteinntrykket er viktig. Alle som klikker seg inn på profilen din vil kunne se alt som er å se av blant annet skolegang og jobberfaringer.

1. Førsteinntrykk
For å gi et best mulig førsteinntrykk handler det om å skape din personlige merkevare. Din personlige merkevare bør inneholde hvem du er, hva du jobber med og hva dine ferdigheter kan bidra med. Å holde profilen din oppdatert viser at du er en aktiv og engasjert student. 

2. Profilbide
Ha et profilbilde som er tydelig og som med en gang viser hvem du er. Legg mye like innsats i å ta noen profesjonelle bilder av deg som du gjør når du skal poste på Instagram. Ha et bilde av deg som er oppdatert og som ligner mest mulig på dagens deg, og ikke et fem år gammelt bilde du fant på den gamle harddisken din. Du skal være i fokus, og ingen andre. 

3. Kontaktinformasjon
Kontaktinformasjonen din bør være oppdatert til enhver tid. Om du bytter e-postadresse eller skaffer deg nytt telefonnummer er det viktig at det blir oppdatert på profilen din. Dette er informasjon som arbeidsgivere bruker for å komme i kontakt med deg. 

4. Sammendrag
Her har du muligheten til å vise din kompetanse, hva du er god på, hvilke erfaringer du har og om deg selv. Ikke vær sjenert, skryt masse av deg selv. Om du sikter deg mot en målgruppe og ønsker jobb utenfor Norden, er det ekstra fordel om du skriver på engelsk for å også nå de utenfor Norge og utenlandske selskaper. 

5. Arbeidserfaring og utdanning
Hold profilen din oppdatering med all erfaring. De fleste arbeidsgivere ser først og fremst på arbeidserfaringen når de skal ansette. All erfaring er god erfaring. Om ikke du har erfaringen de hovedsakelig ser etter, kan det hende at du har erfaring på andre felt som kan være nyttig for dem. 

6. Ferdigheter
På LinkedIn kan du legge til hvilke ferdigheter du har på en topp tre liste, altså de tre beste ferdighetene du har. Her er det viktig å trekke frem nøkkelegenskapene dine, vise til lisenser og sertifiseringer som du har tatt, og vise til hva du behersker godt og hva du sammen med ferdighetene dine tilbyr. 

7. Anbefalinger
Å få anbefalinger fra tidligere arbeidsgivere, kollegaer eller studenter er gull verdt. En anbefaling blir som en referanse for alle dine fremtidige arbeidsgivere, og de gir dem ett inntrykk av hvordan du er som person og hva de kan forvente. 

8. Interesser og aktivitet
Vis arbeidsgiverne hva du interesser deg for av det faglige. Hva du syns er spennende å drive med, lese om eller jobbe med. Kom i kontakt med andre på LinkedIn som har felles interesser. Det åpner opp muligheter for å melde seg inn i relevante faglige grupper, hvor du kan delta i diskusjoner og dine faglige erfaringer. 

Kom i kontakt

For å komme i kontakt med andre mennesker, er det lurt å bygge seg selv et nettverk først. Når du skal bygge ditt eget nettverk må du ta en vurdering om hvem du vil ha i ditt nettverk. Start med å lage en oversikt over hvem de er, personas. Videre må du finne ut hva de interesserer seg for og om du har noen felles interesser med dem. Videre må du finne ut hva de jobber med, hva deres spesifikke oppgave er og for hvilket selskap Og til slutt kommer det kritiske punktet, hvordan kan du hjelpe og bidra med. Finn noen gode punkter med dine ferdigheter. 

Fang oppmerksomheten 

I denne fasen skal du fange interessen til arbeidsgiveren din. Det er kun 6% av LinkedIns brukere som publiserer innlegg ukentlig. Det er 3 millioner av 500 millioner aktive brukere. Det er en veldig liten andel av det totale, men enorme muligheter for å bli en av de få og fange arbeidsgiverens oppmerksomhet, for det er jo så enkelt å publisere ett innlegg på LinkedIn. 45% av de som aktivt leser innlegg er har en form for lederstilling. Hva du kan produserer er alt fra dine drømmer, filosofien, dine verdier, hva du har lært, om du har utarbeidet en metode eller din historie om hvordan du har kommet dit du er i dag. Om du ikke har noe eget å publisere, les aktivt og del innlegg du er interessert i. 

Start dialogen

Nå er tiden kommet for at du tar direkte kontakt med arbeidsgiverne. Har må du satse alt og ikke være redd for noe som helst. Lag en oversikt over hvem du vil kontakte, knytt kontakt med dem og send de en melding hvor du presenterer deg selv og kunnskapen din. Ikke hold noe igjen, skryt av deg selv. Start med å vis interesse og start dialogen rolig til å starte med. 

Hvorfor bør du ha LinkedIn

En av de første tingene som vi fikk beskjed om når jeg startet ved Høyskolen i Kristiania var å opprette en LinkedIn bruker. Det var først nå på det fjerde semesteret jeg merket hvor viktig en god LinkedIn er. Julie gikk enda dypere inn i hvordan skape en perfekt LinkedIn profil og har lært meg at dette er min digitale CV. LinkedIn er en fantastisk plattform for å komme i kontakt med andre studenter som har samme interesser og fremtidige arbeidsgivere, og jeg kommer til å bruke LinkedIn hyppigere. Nesten på samme grad som jeg bruker Instagram, Snapchat og Facebook. 

Kom i gang du også, lag deg en profil og følg denne oppskriften av Julie Foss. LinkedIn har også en app som du kan bruke. Om du vil ta en titt på min LinkedIn profil kan du trykke på linken nedenfor:
https://www.linkedin.com/in/lasse-lunden-37376b138/

Kilden jeg har brukt i dette innlegget er fra forelesingen tidligere denne uken hvor Julie Foss gjesteforeleste. 

https://www.regnskapnorge.no/faget/artikler/magasin/tips-til-bedriftens-linkedin-profil/ – for forsidebildet.

Vi blogges neste uke! 🙂